ktirio-skitso

A- A A+

Επίσκεψη στο μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας

DSC02420Την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016 το Γυμνάσιο Παναιτωλίου επισκέφτηκε και ξεναγήθηκε σε ένα παράρτημα του Μουσείου Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας του κ. Κώστα Κοτσανά. Το μουσείο εδρεύει στο Κατάκολο Ηλείας και ένα τμήμα του φιλοξενήθηκε στο Αγρίνιο υπό την φροντίδα του Ε.Κ.Φ.Ε. προκειμένου να το επισκεφτούν οι μαθητές του νομού. Η προσφορά των Αρχαίων Ελλήνων στους τομείς των γραμμάτων, της φιλοσοφίας, της επιστήμης, και των καλών τεχνών είναι σε όλους μας λίγο ή περισσότερο γνωστή. Όμως πόσοι από μας γνωρίζουν την τεράστια προσφορά των προγόνων μας στον τομέα της Τεχνολογίας;

 

Κάποιες από τις ασύλληπτες επιδόσεις των προγόνων μας στον τομέα της τεχνολογίας είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να γνωρίσουμε με την επίσκεψή μας αυτή! Θαυμάσαμε το πρώτο ρομπότ-υπηρέτρια (οινοχόο) του Φίλωνα που πρόσφερε στους καλεσμένους του κρασί, τον "κινηματογράφο" που είχαν επινοήσει ( Ήρωνας) ο οποίος ήταν ικανός να παρουσιάζει αυτόματα την πλοκή ενός μύθου με κινούμενη εικόνα και ήχο, τo αυτοκινούμενο όχημα με αυτόματη πλοήγηση, με κιβώτιο ταχυτήτων και υδραυλικές προγραμματιζόμενες βαλβίδες (αυτοκίνητο δηλαδή) που χρησιμοποιούσαν για ψυχαγωγικούς (δυστυχώς) μόνο σκοπούς.

Ακόμη εντυπωσιαστήκαμε από τα πολύπλοκα αστρονομικά μετρητικά όργανα ακριβείας, όπως το υδραυλικό, αέναο (χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση) ρολόι του Κτησίβιου, και αναλογιστήκαμε τις επιστημονικές γνώσεις που είχαν αλλά και την ικανότητα να κατασκευάζουν όργανα με τα οποία μπορούσαν να υπολογίζουν με ακρίβεια τις ώρες του 24ώρου, τις εποχές, τις ισημερίες και τα θερινά και χειμερινά ηλιοστάσια! Θαυμάσαμε τον υπολογιστικό μηχανισμό των Αντικυθήρων (το laptop της αρχαιότητας) και μάθαμε ότι τα πρώτα ξυπνητήρια (ξυπνητήρι του Πλάτωνα) ήταν δικό τους επίτευγμα, λειτουργούσαν μάλιστα αυτόνομα! Επίσης είδαμε του πρώτους ευφυείς κερματοδέκτες που λειτουργούσαν στις εισόδους των ναών και με την ρίψη του κέρματος η πηγή "μαγικά" έδινε στον πιστό αγίασμα (μαγική κρήνη-σπονδίο με κερματοδέκτη του Ήρωνα)! Θαυμάσαμε και δοκιμάσαμε στην πράξη τα ανυψωτικά τους μηχανήματα με τα οποία κατάφερναν να σηκώνουν μεγάλου βάρους μάρμαρα που χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή των περίφημων ναών που σήμερα θαυμάζουμε όλοι. Είδαμε από κοντά την πρώτη στην ιστορία πυροσβεστική αντλία του Ήρωνα καθώς επίσης και τον πρώτο κτιριακό αυτοματισμό που είχε σχέση με το άνοιγμα των θυρών του Ναού μετά από θυσία στο βωμό του. Μια ακόμη πρωτιά των αρχαίων προγόνων μας ήταν ο υδραυλικός τηλέγραφος με τον οποίον από βουνοκορφή σε βουνοκορφή μεταδόθηκε το μήνυμα της άλωσης της Τροίας. Εντυπωσιαστήκαμε από τον τετράντα (τέταρτο) του Ιππάρχου, που ήταν ο πρώτος εντοπιστής γεωγραφικού πλάτους της εποχής δηλαδή κάτι σαν τα σημερινά GPS!Είδαμε από κοντά τον παντογράφο του Ήρωνα δηλαδή την πρώτη συσκευή αντιγραφής, μεγέθυνσης ή σμίκρυνσης σχεδίων στην ιστορία!

Τι να πρωτοθυμηθούμε; Την υδραυλίδα του Κτησίβιου (το πρώτο πληκτροφόρο μουσικό όργανο), την φιλοσοφική λίθο του Ήρωνα, το υδραυλικό αυτόματο των φθεγγομένων ορνέων και της επιστραφείσης γλαυκός (τον πρώτο αυτοματισμό επαναλαμβανόμενου πανομοιότυπου θεάματος με παραγωγή κίνησης και ήχου), την αιολόσφαιρα του Ήρωνα (την πρώτη ατμομηχανή), τον πρώτο σπειροτόμο (μηχανή κοπής θηλυκών σπειρωμάτων) του Ήρωνα, τον υδραυλικό κοχλία του Αρχιμήδη, το οστομάχιον του Αρχιμήδη (το πρώτο παζλ της ιστορίας) την κρυπτογραφική σκυτάλη και τον κρυπτογραφικό δίσκο του Αινεία ή τέλος την κούπα του Πυθαγόρα με την οποία δίδασκε τους μαθητές του την αξία της εγκράτειας και του μέτρου στην ζωή τους.

Όλα αυτά τα κληροδοτήματα εξακολουθούν και σήμερα να αποτελούν δομικά στοιχεία και θεμέλιους λίθους της σύγχρονης τεχνολογίας. Τα άγνωστα για μας τους περισσότερους, τεχνολογικά επιτεύγματα αποδεικνύουν αφ΄ ενός περίτρανα το μέγεθος των επιστημονικών γνώσεων και των κατασκευαστικών-τεχνολογικών ικανοτήτων των προγόνων μας και αφ΄ ετέρου οδηγούν στην σκέψη πως τελικά ο Δυτικός Τεχνολογικός πολιτισμός χρωστάει πολλά περισσότερα από όσα φανταζόμασταν στους Αρχαίους Έλληνες. Επιπλέον κατά την επίσκεψή μας αυτή εμπνευστήκαμε για κατασκευές που θα μπορούσαμε να κάνουμε σε συναφή με το υλικό του μουσείου μαθήματα!

Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψή του σχολείου μας στο παράρτημα του μουσείου:

Επιμέλεια κειμένου: Φυλλίτσα Μωραΐτη